vjezba

OSTEOPOROZA

Što je osteoporoza?

Osteoporoza je bolest koštanog tkiva u kojoj dolazi do gubitka organskog i mineralnog dijela kosti, zbog čega one postaju krhke i lomljive. Spada u jednu od pet najčešćih kroničnih bolesti uopće, a 80% svih oboljelih su žene. Osteoporoza je bolest starije životne dobi i najčešće je povezana s hormonalnim promjenama koje se događaju u starosti. Najčešće i najopasnije komplikacije ove bolesti su prijelomi kralješaka i vrata bedrene kosti.

Simptomi osteoporoze

Bolovi u leđima, uzrokovani promjenama u kralješcima, može biti prvi znak da nešto nije u redu. S druge strane, većina žena  može imati značajan gubitak koštane mase bez da imaju ikakve simptome. Vrlo često žene  saznaju da imaju osteoporozu kada dođe do prijeloma ili očigledne promjene u držanju tijela.

Osteoporoza i frakture

Osteoporoza je uzrok 1,5 milijuna prijeloma svake godine. Najčešći  su kompresijski prijelomi kralježaka. To su sitne pukotine koje uzrokuju slijeganje kralježaka i mijenjaju oblik kralježnice. Uz prijelome  kralješaka česti su i prijelomi vrata bedrene kosti. Prijelomi se najčešće događaju bez većih trauma, u gotovo svakodnevnim aktivnostima. Koliko su česte i ozbiljne posljedice ovih komplikacija govori i podatak da svaka druga do treća žena starija od 50 godina, i svaki deseti muškarac stariji od 50 godina dožive prijelom kosti koji je posljedica osteoporoze. Svaka peta žena koja doživi prijelom vrata bedrene kosti umire u roku od 6 mjeseci do godinu dana zbog komplikacija. Samo se trećina pacijenata s prijelomima uspije vratiti samostalnom životu, dok više od polovice treba svakodnevnu skrb.

Zašto nastaje osteoporoza?

Najčešći i najznačajniji uzrok zbog kojeg se ova bolest javlja je postmenopauzalni prestanak lučenja ženskog spolnog hormona, estrogena. Koštani sustav je stalno izložen jako velikim opterećenjima. Kako bi to sve mogao izdržati, tijekom života se mora često pregrađivati i obnavljati. Tu zadaću izvršavaju osteoblasti i osteoklasti, stanice koje razgrađuju stare i oštećene dijelove kosti i izgrađuju novu kost. Taj proces preoblikovanja kostiju je uvjetovan interakcijom hormona i mehaničkih podražaja i upravo je njihova ravnoteža bitna za normalno funkcioniranje kosti. Kod djece se cijeli koštani sustav zamjeni za oko pet godina, dok odraslima za taj proces treba dvostruko više vremena. Opterećenje ima jako bitnu ulogu u brzini pregradnje kostiju. Tako sportaši koji mišićnim radom jače opterećuju svoj skeletni sustav stalno izazivaju podražaj na kosti i tako potiču njihovu pregradnju. Zbog toga je tjelesna aktivnost jedan od glavnih i najučinkovitijih načina prevencije osteoporoze. U reproduktivno doba kada imaju normalnu količinu estrogena u krvi, žene su zaštićene od propadanja koštane mase. To se drastično mijenja nakon menopauze i naglog pada koncentracije estrogena. Tada počinje postupno i neizbježno smanjivanje koštane mase.

Da li će svatko dobiti osteoporozu?

Gubitak kosti je prirodni dio starenja, ali neće svi izgubiti dovoljno gustoće kostiju za razvoj osteoporoze. Međutim, što ste stariji  to je veća šansa da imate  osteoporozu. Ženske kosti su uglavnom tanje od muških i kod žena dolazi do bržeg gubitka kosti nakon menopauze, tako da ne čudi da su oko 80% ljudi s osteoporozom žene.

Čimbenici rizika koje ne možete kontrolirati

Žene koje su mršave i nježnije konstitucije imaju veću vjerojatnost za razvoj osteoporoze. Čimbenici koje ne možete kontrolirati su nasljeđe i etička pripadnost. Osteoporoza je češća među bijelcima i Azijatima. Neke bolesti i stanja , kao što su tip 1 dijabetesa, reumatoidni artritis, upalne bolesti crijeva i hormonski poremećaji, zloćudne bolesti,  povezani su s bržim i većim  gubitkom koštane mase.

Čimbenici rizika koje možete kontrolirati

Veći rizik za razvoj osteoporoze imaju osobe koje puše, imaju neaktivni način života, kao i osobe koje hranom uzimaju nedovoljno kalcija i vitamina D. Upotreba nekih lijekova (npr.kortikosteroida) mogu povećati rizik od gubitka koštane mase. Poremećaji prehrane kao što su anoreksija ili bulimija također mogu dovesti do osteoporoze.

Denzitometrija

Denzitometrija je pretraga kojom se mjeri mineralna gustoća kosti mekim rtg zrakama u području kuka i kralježnice. Mjeri se odstupanje koštane gustoće u odnosu na vrijednosti zdrave i mlade populacije. Pretraga traje 15-tak  minuta  i nije bolna.

Vaš liječnik Vam može preporučiti da učinite denzitometriju: ako ste stariji od 50 godina i slomili ste kost, ako ste stariji od 65 godina, ako ste u postmenopauzi i imate faktore rizika

Što znači nalaz denzitometrije?

Rezultati pretrage se dobiju kao „T-score“ u ovim rasponima:

  • -1,0 i veća je normalna gustoća kostiju
  •  između -1,0 i -2,5 pokazuje sniženu gustoću kostiju (osteopenija), ali ne i osteoporozu
  • -2,5 ili ispod pokazuje osteoporozu

Liječenje osteoporoze lijekovima

Danas imamo nekoliko  skupina lijekova koje nam mogu pomoći kod liječenja osteoporoze

– Hormonska nadomjesna terapija se koristi  kod žena koje imaju simptome postmenopauze.

– Selektivni modulatori estrogenskih receptora su lijekovi koji nisu hormoni, a oponašaju neke korisne učinke estrogena nakon menopauze.

-Bisfosfonati su skupina nehormonskih ljekova koji spriječavaju gubitak koštane mase te pomažu ponovnoj izgradnji kosti i smanjuju rizik od prijeloma kralježnice i kuka.

-Biološka terapija koristi  humano monoklonsko IgG2 protutijelo proizvedeno  tehnologijom rekombinantne DNA. Koristi se za liječenje osteoporoze u žena u postmenopauzi i u muškaraca s povećanim rizikom od fraktura.

 Hrana koja pomaže u izgradnji kosti

Jedući hranu bogatu kalcijem možete zaštiti Vaše kosti bez obzira na dob. Mlijeko je namirnica koja je bogata kalcijem.  Jogurt i sir su bolji izvor kalcija  nego sladoled ili smrznuti jogurt.

Riba kao što je losos, sardine i tuna sadrže vitamin D  koji nam pomaže apsorbirati kalcij iz hrane. Lisnato zeleno povrće je odličan izvor magnezija koji pomaže u održavanju dobre kvalitete kostiju.

Hrana koju treba izbjegavati

Prekomjerni unos natrija i slana jela mogu dovesti do povećanog gubitka kalcija.

Kofein može smanjiti tjelesnu apsorpciju kalcija, ali učinak je minimalan ako se ne pije više od tri šalice kave dnevno. Konzumacija većih količina alkohola može dovesti do povećanog  gubitka koštane mase.

Dodaci za zdrave kosti

Dječaci u dobi od 9 do 13 godina, djevojčice u dobi od 9 do 18 godina, žene starije od 50 godina i muškaraca starijih od 70 godina mogu imati potrebu za većim količinama više kalcija nego što dobiju redovitom prehranom.

Postoje dvije vrste dodatka kalcija i oba su jednako korisna: kalcijev karbonat i kalcijev citrat. Da bi se poboljšala apsorpcija treba podijeliti dozu i uzeti pola doze ujutro a pola kasnije u toku dana. Provjerite s liječnikom točnu dozu kalcija koju trebate uzeti jer previše  kalcija može dovesti do nastanka bubrežnih kamenaca.

Da bi se poboljšala resorpcija kalcija u prehranu treba dodati i adekvatnu količinu vitamina D. Postoje brojni pripravci vitamina D. Novije formulacije uzimaju se jednom mjesečno u dozi  koja omogućuje dobivanje  preporučene dnevne doze kod odrasle zdrave pulacije. U slučaju promjena u smislu osteopenije ili osteoporoze dozu je potrebno prilagoditi u dogovoru s liječnikom.

Vježbanje za poboljšanje zdravlja kostiju    

Vježbanje pomaže u smanjenju gubitka koštane mase i jača mišiće koji podupiru naše tijelo. Ali nisu sve vježbe dobre za prevenciju osteoporoze. Ako ste u mogućnosti potrebno je kombinirati vježbe koje jačaju mišiće i „weight-bearing „ vježbe koje jačaju kosti upotrebljavajući vlastitu težinu, u kojima se krećete cijelim tijelom . To su hodanje, trčanje, tenis, ples, joga….   Fizičku aktivnost treba provoditi najmanje četiri puta tjedno minimalno 30 minuta. Najmanje dva puta tjedno uključite i vježbe jačanja koje izgrađuju mišiće. I naravno, ne zaboravite na istezanje. Dobra ravnoteža je presudna ako imate osteoporozu jer osjećaj sigurnost na nogama će smanjiti rizik od padova i prijeloma.

Vježbanje kod kojeg je potreban oprez

Joga i pilates mogu pomoći u ravnoteži ali neke poze , osobito one koje uključuju savijanja prema naprijed, nisu pogodne za osobe s osteoporozom. Plivanje izgrađuje mišiće i jača srce i pluća. Ali s obzirom da nas voda pridržava plivanjem ne jačamo kosti. Plivanje je dobar izbor kod teških oblika osteoporoze ili artritisa gdje su „weight-bearing“ vježbe prerizične.

Osteopenija                     

Osteopenija predstavlja  početni gubitak koštane mase. Osteopenija   i osteoporoza  često ne daju  fizičke simptome . Osteopenija može napredovati do osteoporoze, ali s promjenama u prehrani i vježbanjem  možete usporiti gubitak koštane mase.

Vaš liječnik će procijeniti da li su vam potrebni lijekovi.

Na zdravlje kosti treba paziti već u mladosti

Zdrave navike koje usvojite u dječjoj dobi i dobi tinejdžera  dati će rezulatta u  godinama  koje dolaze. Mladi ljudi mogu voditi brigu o zdravlju svojih kostiju  prehranom  bogatom  kalcijem, uzimajući dovoljno vitamina D i redovitim  vježbanjem .

Treba izbjegavati štetne navike kao što su pušenje, prekomjerna konzumacija alkohola i kofeina.