Vitamin-C

Vitamin C

Vitamin C

Vitamin koji liječi prehladu

Istraživanja su pokazala da vitamin C može smanjiti izglede za dobivanje prehlade, ali samo u određenim skupinama,  u ekstremnim okolnostima, kao što su vojnici u subarktičkom okruženju, skijaši i maratonci. Studije nisu pronašle čvrste dokaze da  vitamin C pomaže u sprečavanju ili liječenju prehlade kod prosjećnih ljudi. No, nakon što su se razvili simptomi prehlade, uzimanje naranče, grejpa ili limuna će pomoći boljoj hidraciji i brže će te se osijećati bolje.

 

Vitamin koji sprječava oštećenja stanice

Vitamin C je antioksidans što znači da pomaže organizmu da se oslobodi svih štetnih tvari koje mogu oštetiti stanicu i njezinu DNK.  Antioksidansi neutraliziraju slobodne radikale koji u tijelu nastaju pod utjecajem zagađenja, dima cigareta, sunčeve svjetlosti ili zračenja. Zbog toga se pretpostavlja da bi vitamin C trebao pomoći u očuvanju zdravlja.

 

Vitamin koji sudjeluje u izgradnji kože, kosti, mišića

Vitamin C je važan za stvaranje proteina koji se zove kolagen. Kolagen izgrađuje naše kosti, hrskavice, kožu, mišiće. Kolagen je i sastavni dio ligamenata, tetiva i krvnih žila. Potreban je u zaraštanju tkiva i stvaranju ožiljka.

 

Vitamin koji pomaže u radu mozga

Vitamin C je potreban za izgradnju ključnih hormona koji prenose signale iz mozga po cijelom tijelu. To su serotonin, dopamin, epinefrin,norepinefrin. Oni su važni za naše raspoloženje, pamćenje, motivaciju. Zbog toga vitamon C može pomoći i u lječenju depresije.

 

Vitamin važan za vid

Neke studije pokazuju da vitamin C može usporiti razvoj senilne makularne degeneracije. Druge studije ukazuje na mogućnost da vitamin C smanjuje rizik od razvoja katarakte.

 

Voće bogato vitaminom C

To su naranče, grejp, limun, limeta. Bobičasto voće je također bogato vitaminom C a to su jagode, maline, borovnice, brusnice. Vitamina C imaju i papaja, kivi, ananas, dinja, šljiva, lubenica, jabuka i kruška. Voće uvijek treba jesti svježe i sirovo jer se  vitamin C razgrađuje sa dugim stajanjem i kada je zagrijava.

 

Povrće bogato vitaminom C

Najviše vitamina C se nalazi u paprikama. Osim u njima vitamina C ima i u lisnatom povrću kao što su kelj, blitva, kupus. Nalazi se i u brokuli,  cvjetači i kelju pupčaru, rajčici  i slatkom krompiru. Ako povrće kuhate onda to učiniti tako da ga skuhate na pari ili i mikrovalnoj pećnici jer će se tako manje vitamina C uništiti.

 

Koliko vitamina C treba organizmu

Preporučena doza vitamina C ( RDA)  kod  žena starijih od 19 godina je 75 mg/ dan, kod trudnica 85 mg/ dana, kod žena koje doje 120/mg/dan, mukarci stariji od 19 godina 90 mg/dan.

Mnogi ljudi uzimaju  puno veće doze vitamina C  iako nema dokaza da organizam ima ikakve koristi od tako  visokih doza. Većina ljudi će zdravom i raznovrsnom prehranom unjeti dovoljnu količinu vitamina C. Ako mislite da su vam potrebne dodatne količine vitamina C, provjerite sa svojim liječnikom koja je doza prava doza za vas.

 

Pušaći i vitamin C

Danas znamo da pušaći trebaju veće količine vitamina C. Zbog toga,  na propisane  doze vitamina C pušaći trebaju dodati još 35 miligrama dnevno. To se odnosi i na sve osobe koje se nalaze u okruženju pušaća.

 

Nedostatak vitamina C

To se, nekada davno dešavalo pomorcima na dugim putovanjima kada bi se razboljeli i vrlo često i umrli od skorbuta. To ju bolest koja nastaje kod premalog ili nikakvog unosa vitamina C. danas je to rijetkost ali ljudi koji se loše hrane, alkoholičari ili narkomani mogu imati premali unos vitamina C. Probleme sa vitaminom C mogu uzrokovati i neke vrste raka ili teške bolesti bubrega. Simptomi nedostatka vitamina C su umor, otečene desni  koje krvare, ispadanje zbi, modrice i posjekotine koje ne zarastaju.

 

Previše vitamina C

Neke su studije pokazale da kod doze iznad 200 miligrama organizam ne može iskoristiti sav vitamin  već se višak C vitamina izlučiti urinom. Kod odraslih osoba više od 2000 miligrama C vitamina dnevno može uzrokovati želičane probleme, grčeve i proljev a mogu dovesti i do nastanka bubrežnih kamenaca.

 

Vitamin C i ostala hrana

Preporuča se konzumirati salatu od mladoga špinata i crvene paprike ili jagode u kombinaciji sa zobenom kašom. U takvoj kombinaciji će te dobiti dovoljno C vitamina a on istovremeno poboljšava resorpciju željeza iz drugih namirnica.